علل خرابی فن لپ تاپ اپل شنبه، 27 فروردین 1401
توسط : ADMIN نظرات (3)
علل خرابی فن لپ تاپ اپل

فن مک بوک

فن مهمترین قسمت سیستم خنک کاری لپ تاپ است. از آنجایی که قطعات سخت افزاری لپ تاپ و کامپیوتر هنگام انجام کارهای مورد نظر از خود گرما تولید می کنند، کارشناسان تصمیم گرفتند یک سیستم خنک کاری برای آن در نظر گرفته تا از بالا رفتن دما داخل سیستم جلوگیری کنند. چرا که گرمای شدید یکی از مخرب ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای لپ‌ تاپ شما رخ دهد. گرما باعث کند شدن سرعت سیستم می‌شود و به طور کلی انجام هر کاری با لپ‌ تاپ را مختل می نماید.
چنانچه مک بوک شما به طور دائم با مشکل دمای بیش از حد مواجه باشد، به مرور زمان قطعات سخت افزاری اساسی آن مانند کارت گرافیک، مادربرد و... ضعیف شده و در نهایت از کار می‌ افتند. به همین جهت کنترل دمای یک رایانه از مهم ترین مسائل برای پیشگیری از خرابی آن است، که این کار به کمک فن های سرمایشی امکان پذیر است. به همین جهت است که فن یکی از مهمترین اجزای یک لپ تاپ یا کامپیوتر بوده و عملکرد صحیح آن با سلامت دیگر بخش‌ های سخت‌ افزاری ارتباط مستقیم دارد.
 به علاوه آن عملکرد فن در لپ تاپ، بسیار مهم تر از عملکرد فن کامپیوتر است. چراکه در لپ‌ تاپ‌ ها قطعات به صورت فشرده بر روی هم قرار گرفته و میان آنها فضای خالی وجود ندارد. به همین خاطر، هول جریان نداشته و دمای فضای داخلی خیلی زودتر بالا می رود و در نتیجه ی آن قطعات سخت افزاری خیلی داغ می کنند. به همین علت سلامت و کار درست فن های لپ تاپ بسیار مهم بوده و کاربران باید توجه ویژه‌ ای به آن داشته باشند.

خرابی فن مک بوک

در بخش قبلی با عملکرد مهم فن مک‌ بوک آشنا شدید. باید بدانید مک بوک ها هم مانند دیگر لپ تاپ ها در صورت استفاده نادرست و بی احتیاطی کاربران با مشکلاتی از قبیل خرابی و یا ضعیف شدن فن های خنک کننده رو به رو می شوند. خراب شدن فن ها باعث می‌شود پروانه فن نتواند به درستی کار کند و در نتیجه آن، قطعات سخت افزاری کم‌ کم داغ شده و دمای سیستم بالا می‌رود.
 در نتیجه داغ شدن مک‌ بوک اختلالاتی همچون هنگ کردن سیستم ، کند شدن سرعت سیستم ، اختلالات نرم‌ افزاری، سر و صدای زیاد فن و ... رخ می‌دهد که اصلاً خوشایند نبوده و در صورت نداشتن پیگیری‌ های لازم برای سیستم بسیار خطرناک هستند. اگر می خواهید از خرابی فن مک بوک خود و آسیب های پس از آن جلوگیری نمایید، باید با عوامل خرابی فن آشنا باشید. تیم حرفه‌ای نمایندگی تعمیر لپ تاپ اپل در کرج، علل اصلی خراب شدن فن مک بوک را برای شما گردآوری کرده اند که می توانید در ادامه به مطالعه آن بپردازید.

علل خرابی فن مک بوک

خرابی فن لپ تاپ یک مشکل رایج میان این دستگاه ها می باشد. چرا که معمولاً کاربران توجهی به روش های مراقبت از فن و سیستم خنک کاری لپ تاپ خود ندارند. شما نیز اگر از روش های پیشگیری از خرابی فن و مراقبت از سیستم خنک کننده آگاه نیستید، می توانید با مطالعه این مقاله، نحوه صحیح مراقبت از فن مک بوک را آموزش ببینید و با روش های پیشگیری از خرابی آن آشنا شوید. در ادامه مهمترین علل سخت افزاری خرابی فن مک بوک بیان شده است.

نصب برنامه های سنگین

از آن جایی که وظیفه فن خنک کردن سیستم و کاهش گرما است و بیشترین گرما از طریق پردازنده های سیستم تولید می‌ شود، سلامت فن لپ تاپ با مقدار کار پردازنده ها ارتباط دارد. در واقع اگر شما یک برنامه گرافیکی مانند یک برنامه ویرایشگر تصویر در مک بوک خود نصب کنید که برای سیستم شما سنگین است، متوجه می شوید که هنگام اجرای آن مک بوک بیش از حد داغ می کند.
 در این حالت فن ها نمی‌ توانند گرمای زیادی که از سمت کارت گرافیک تولید می شود را کنترل کنند. هنگامی که پردازنده گرافیکی بیش از حد تعیین شده به کار گرفته می شود، تحت فشار قرار گرفته و گرمای زیادی از خود تولید می‌کند. سیستم خنک کننده هم با توجه به قابلیت پردازنده ها، قابلیتی داشته و تا حدی می‌تواند از داغ شدن سیستم جلوگیری کند.
 هنگامی که دمای لپ تاپ از آن حد مجاز بالاتر رود فن ها هم قادر به خنک کردن سیستم نخواهند بود. به همین ترتیب سیستم داغ می‌ کند و اثرات مخرب پس از آن نیز نمایان می شود. در این شرایط فشار زیادی که به فن مک بوک وارد شده است، باعث می‌ شود فن به مرور زمان ضعیف شده و در نهایت از کار بیفتد.
برای پیشگیری از آن نیز باید قبل از نصب هر برنامه مطمئن شوید که این آیتم مناسب سیستم شما بوده و برای دستگاه شما سنگین نیست. در صورت رعایت این نکته خیلی کمتر شاهد داغ شدن مک بوک خود خواهید بود.

سرویس نکردن به موقع فن مک بوک

همانطور که می دانید فن لپ تاپ ساخته شده از یک پروانه پلاستیکی است که با چرخش خود باعث جابجایی و جریان هوا می‌ شود. به همین ترتیب گرما کاهش می یابد و از آن جایی که هوای بیرون دارای گرد و غبار و آشغال های ریز می باشد، تنها پس از مدتی تبدیل به فضای پر از گرد و خاک و آشغال های کوچک می‌ شوند. به همین علت کارشناسان نمایندگی تعمیر مک بوک در کرج توصیه دارند هر چند ماه یک بار مک بوک خود را به مراکزی در جهت سرویس و پاک کردن گرد و خاک بسپارید.
اگر شما به موقع سیستم خود را سرویس نکنید، این آشغال ها بر روی هم انباشته شده و فضای خالی میان پره های فن را کم می کنند. این وضعیت تا جایی ادامه پیدا می کند که فضای بین پره های فن پر از آشغال و گرد و خاک شده و جایی برای چرخش و جریان هوا باقی نخواهد ماند.
به همین ترتیب فن به اصطلاح گیر کرده و نمی تواند دیگر به کار خود ادامه دهد. در برخی موارد نیز قسمت‌ هایی از فن تحت تاثیر انباشتگی آلودگی های زیاد می شکند. به این صورت است که فن به دلیل عدم سرویس مرتب خراب شده و از کار می افتد و در نتیجه آن مشکلاتی از قبیل گرما و اثرات مخرب آن به سرعت نمایان خواهند شد.
توصیه کارشناسان این است که هر چند ماه یک بار مک بوک خود را به مراکز معتبر از جمله نمایندگی تعمیر لپ تاپ اپل در کرج بسپارید که به اصولی ترین روش های دنیا آن را سرویس کنند. اگر مک بوک خود را به موقع و به صورت مرتب سرویس نمایید، دیگر شاهد خرابی سیستم خنک کننده مک بوک و اثرات بسیار خطرناک آن نخواهید بود.
علاوه بر آن، استفاده از کول پد های خنک کننده نیز بسیار کمک کننده خواهد بود و علاوه بر کمک به فن های داخلی در امر خنک کردن سیستم، از وارد شدن گرد و خاک به داخل لپ‌ تاپ نیز جلوگیری می نماید.

علل اصلی خرابی فن لپ تاپ اپل و تعمیر آن در نمایندگی اپل کرج

نظرات
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .